اصول مطب داری

پرسش‌های یک دندان‌پزشک تازه کار از یک بیمه‌گذار کهنه‌کار

dental student-teeth

این کپی‌ها برابر اصل نیست! کار با بیمه‌های دندان‌پزشکی نکته‌ها و مسائل خاص خود را دارد. اکثر بیمه‌ها به گونه‌ای وارد حیطه‌های مختلف دندان‌پزشکی شده‌اند که انگار آشنایی کاملی با این رشته نداشته‌اند و ندارند. بررسی هر یک از این بیمه‌ها یک سری سوالات بی‌پاسخ را به همراه دارد که دندان‌پزشک را در یک ابهام تحمیلی قرار می‌دهد. به طور نمونه به سراغ بیمه نیروهای مسلح و تعرفه گذاری و تعریف امور درمانی آن در زمینه دندان‌پزشکی ترمیمی رفته‌ایم. مباحثی که اینجا مطرح می‌شود درباره اکثر بیمه‌ها صدق می‌کند چراکه…
ادامه

بررسی شک و شبهات در تعرفه‌گذاری خدمات پزشکی

money

هزارتوی تعرفه و سطوت* بازار تعرفه‌گذاری پزشکی چگونه می‌تواند به مفهوم عدالت نزدیک شود دکتر شهاب دانشور فیلم‌های روز دنیا در میان دندان‌پزشکان (یا حداقل دندان‌پزشکانی که من می‌شناسم) محبوب است. سه گانه ماتریکس را می‌توان از آن دست فیلم‌هایی دانست که نه‌تنها به شدت محبوب و دیدنی است بلکه در زیر لایه ظاهری خود نیز معناهایی عمیق را نیز مطرح می‌کند. مثلا در فیلم اول این تریلوژی (یا سه گانه) که معنای جهان‌های موازی و تفاوت زندگی واقعی با زیست دیجیتال مطرح می‌شود، نیو درمی‌یابد که موجودیت فعلی‌اش‌ زاده…
ادامه

راه‌حل جذب بیمار در دوران کسادی کار دندان‌پزشکی چیست؟

attracting-patients

شکستن تعرفه‌ها، رقابتی بدون برد احتمالاً هر دندان‌پزشکی، تجربه گذراندن ماه‌هایی را داشته است که تلفن مطبش کمتر به صدا در می‌آید. ‌پزشکان بالینی می‌توانند برای پیش‌بینی وضعیت مطب خود در ماه‌های مختلف سال، بر روی بیماری‌های فصلی شایع در طول سال حساب باز کنند. برای مثال زمستان و پاییز، فصل‌های سرماخوردگی و آنفولانزا هستند و تابستان با خودش مسمویت، آلرژی و حوادث ورزشی را به همراه می‌آورد. به همین دلیل، پزشکان بالینی در اوقاتی از سال حجم کار بیشتری دارند، اما خیلی نادر است که کارشان در بعضی فصل‌ها…
ادامه

تصویب قانون نصب جداکننده آمالگام در مطب‌های دندان‌پزشکی آمریکا

amalgam-separators

خداحافظی آمالگام با پساب‌ها! آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده امریکا (EPA) در تاریخ ۱۵ دسامبر ۲۰۱۶، متعاقب استانداردهای مصوب پیشین مبنی بر الزام پاکسازی پساب واحدهای درمانی، یک قانون نهایی تصویب کرده است که رعایت این ضرورت را اجباری می‌کند. بر اساس این قانون، مطب‌های دندان‌پزشکی، باید برای پاکسازی پساب خود، از جداکننده‌های آمالگام دارای استاندارد ایزو ۱۱۴۳ استفاده کنند. اگرچه تأثیر این قانون، ۳۰ روز پس از تاریخ تصویب آن در دولت فدرال خواهد بود، اغلب مطب‌های دندان‌پزشکی، مجبور نیستند تا ۳ سال دیگر، یعنی اواخر ۲۰۱۹…
ادامه

آب این رود به سرچشمه نمی‌گردد باز

Sad-patient-at-a-dentist

توصیه‌هایی به دندان‌پزشکان جوان خوب می‌دانم اغلب افراد از نصیحتشنیدن خوششان نمی‌آید. این را هم می‌دانم که ناخوش داشتن نصیحت، از روزگار جوانی ما تا امروز سیر صعودی داشته و جوانان امروزی حوصله شنیدن حرف آدم را هم ندارند چه رسد به پند و اندرز. در زمان‌های که حتی نوجوانان هم خودشان را علامه دهر و بی‌نیاز از رهنمود و مشورت می‌دانند، راهنمایی کردن جوانان بخصوص تحصیل‌کرده‌ها و دانشگاه‌رفته‌ها دل شیر می‌خواهد که من یکی فاقد آنم. از طرف دیگر، نصیحت‌کننده هم باید جایگاه و اعتباری مناسب این کار داشته…
ادامه

مدیریت مطب و کلینیک/ یادداشت اول: در کجای جهان ایستاده‌ایم؟

manegement-dental-clinic

دکتر شهاب دانشور به عنوان دندان‌پزشکی که در دانشگاههای داخلی درس خوانده و در حال حاضر در حال ادامه تحصیل در رشته‌های علوم انسانی در خارج از کشور است، متوجه شده‌ام که رویکردهای کل نگر، منطق شناخت بیماری، فلسفهٔ درمان، اقتصاد سلامت، اخلاق زیستی و در کل روشهای حل مسأله به دانشجویان رشته‌های پزشکی تدریس نمی‌شود و اگر هم در خلال درس‌ها گریزی به آن‌ها زده شود، زیر بار انبوهی از اطلاعات بیولوژیک دفن شده و فقط در هنگام برخورد با مشکلات، نبود دانش و مهارتهای مربوط به علوم انسانی…
ادامه

دکتر جان، حواست به غرورت هست؟

proud-dentist

دکتر فرشاد نجفی‌پور روانشناس و عضو هیات علمی دانشگاه غرور یک صفت است و غیرطبیعی هم نیست. غرور می‌تواند انگیزه، اعتماد به نفس، احترام و مقبولیت را در پی داشته باشد. اما چرا کمتر کسی آدم‌های مغرور را دوست دارد؟ شاید باید بین غرور و شخصیت مغرور تفاوت‌هایی باشد یا اینکه غرور انواع به جا و بیجا دارد؟ یا اینکه غرور تا اندازهای به جاست و بیش از آن بی‌جاست؟ وقتی به متون معتبر علمی موجود مراجعه می‌کنیم، می‌بینیم که اندازه غرور چندان مهم نیست ولی بعضی غرورها واقعاً بی‌جا…
ادامه

راهکارهایی برای جذب بیماران جدید از طریق تبلیغات اینترنتی

social-media

بیماران فضای مجازی را شما درمان کنید! مترجم: ملیکا بهزادی روی آوردن دندان‌پزشکان به تبلیغات اینترنتی، ۲ دلیل دارد. اول اینکه در حال حاضر، افراد به موتورهای جستجو مانند گوگل به عنوان یک منبع اطلاعاتی اطمینان می‌کنند. دوم اینکه بسیاری از آن‌ها، از طریق شبکه‌های اجتماعی، از دوستانشان می‌خواهند متخصصین مورد نیازشان را به آن‌ها معرفی کنند. بنابراین، ضروری است که شما هم دست به کار شوید و برای ساختن برند خود در دنیای مجازی و حقیقی وقت بگذارید. حال بیایید راه‌های مختلف تبلیغات اینترنتی که می‌توانید از طریق آن‌ها…
ادامه