اصول مطب داری

حالا چی بپوشم؟!

Dress Up - Doctor

مروری بر مطالعات مربوط به تاثیر شیوه لباس پوشیدن دندان‌پزشکان (زن/مرد) بر تصویر ذهنی بیماران دکتر یلدا صادقی قدمت اولین توجهات به بحث پوشش مناسب پزشکان به زمان سقراط می‌رسد. روپوش سفید به عنوان سمبل اعتبار شغلی از حدود یک قرن قبل به رسمیت شناخته شده است. در طی قرن اخیر مطالعات فراوانی در باب آنچه از نظر عرف جامعه پوشش مناسب پزشکان شناخته می‌شود انجام شده است. (Harvard University Press; 1923، Rose 1962، Coffman 1959…) برآیند حرکت تدریجی دنیای مد در دهه‌های اخیر از سمت سلیقه‌های رسمی (formal) به…
ادامه

آسیب‌های شغلی در کمین بانوان دندان‌پزشک

woman dentist2

دکتر امید مرجمکی بخش نخست دندان‌پزشکی حرفه پر عارضه‌ای است؛ هم برای تن و هم برای جان. آن قدر مقاله و تحقیق در این مورد وجود دارد که جای هیچ شبهه‌ای باقی نمی‌گذارد. بیشترین آسیب‌هایش هم انگار به دستگاه استخوانی و ماهیچه‌ای است که دور از انتظار هم نیست: باید زمان‌های متمادی وضعیتی خاص به خود بگیری و در حفره‌ای کم‌جا بر روی قطعه‌ای کوچک کار ظریف اما پر قوتی انجام بدهی. همین است که دچار آسیب می‌شوی. از درد گردن و کتف و آرنج و انگشت بگیر تا ناکار…
ادامه

چگونه می‌توان روند استخدام یک دستیار جدید را ساده‌تر کرد؟

Smiling Receptionist At The Clinic

راهنمای مدیریت مطب و کلینیک‌های دندان‌پزشکی: بخش هشتم استخدام دستیار و منشی در بازار کار ایران به‌علت آنکه تحصیلات عالی و یا دانشگاهی برای دستیاری دندان‌پزشکی وجود ندارد و تنها کلاس‌های آزاد از سوی مراجع خارج دانشگاهی برای چنین کاری دستیار تربیت می‌کنند (که در رابطه با کمیت و کیفیت آموزش آنها حرف و حدیث بسیار است!)، وظایف دندان‌پزشک یا مدیر کلینیک برای «جاانداختن» فرد جدید بسیار سنگین است. اینکه پرسنل جدید در محل کار خود جا بیفتد و وظایف جدیدش را به‌خوبی فرا بگیرد، نباید به شانس و اتفاق…
ادامه

ذهن بیمارتان را بخوانید

cheap_dentististry

نگرانی‌ها و دلواپسی‌های ناگفته بیماران را درک کنید مراجعه به دندان‌پزشکی، صرف نظر از ترس و وحشتی که برای بعضی از بیماران ایجاد می‌کند، در بردارنده احساسات نامطلوبی است که البته در اکثر مواقع، بیماران از بیان آنها خودداری نموده و جسارت ابرازشان را ندارند. اگرچه پیشرفت‌های شگفت‌انگیز عرصه تجهیزات و روش‌های دندان‌پزشکی، تا حد چشم‌گیری به تسهیل فرآیند درمان منجر شده و دردها و ناراحتی‌های سابق را از بین برده، اما خیلی از افراد از آنها مطلع نیستند. در یک نظرسنجی، مهم‌ترین موضوعاتی که در ذهن بیمار می‌گذرد اما…
ادامه

توصیه‌هایی برای تبدیل اتاق انتظار مطب به یک مکان خوشایند

dandanpezeshki-7

تجربه دلپذیر یک انتظار! اولین جایی که یک بیمار هنگام مراجعه به مطب دندان‌پزشک با آن روبرو می‌شود، اتاق انتظار است. این مکان نقش پر رنگ و تاثیر گذاری از عملکرد کاری شما در ذهن مراجعین ایفا می‌کند. آیا شما، به عنوان یک دندان‌پزشک، اتاق انتظار مناسب و خوبی دارید؟ موارد زیر مجموعه پیشنهاداتی است که برای خوشایند شدن هرچه بیشتر این مکان لازم است: موسیقی موسیقی، برای بسیاری از افراد، چیزی فراتر از یک صداست. در مکان شلوغی مثل مطب، موسیقی می‌تواند تا حد زیادی به کاهش آشفتگی و…
ادامه

جملاتی که گفتنش باعث از دست دادن بیمارانمان می‌شود

DENTAL OFFICE MANAGEMENT1

جملات بیمار پران! آیا بیماران طرح درمان‌های شما می‌پذیرند؟ آیا دائما از زبان آنها چنین جملاتی را می‌شنوید: «باید برنامه‌هایم را چک کنم. بعدا تماس می‌گیرم» و یا «باید با همسرم در این باره مشورت کنم…» بررسی‌ها نشان می‌دهند که نرخ پذیرش طرح درمان نزد بیمارانی که اولین بار به یک مطب دندان‌پزشکی مراجعه می‌کنند حدود ۲۳% است. چطور می‌توان این رقم را به ۷۰ تا ۸۰ درصد رساند؟ روش‌های زیادی برای برقراری ارتباط مؤثر بین شما و بیمارانتان وجود دارد که سبب می‌شود آنها خدمات مورد نیاز دندان‌پزشکی خود…
ادامه

چگونه بازدهی مطب خود را بدون افزایش ساعات کاری، افزایش دهیم

DENTAL OFFICE MANAGEMENT5

در دانشکده‌های پزشکی و دندان‌پزشکی به ندرت از قوانین، اصول یا شیوه‌های مطب‌داری سخنی به میان می‌آید. از طرف دیگر تعداد بسیار معدودی کسب و کار وجود دارد که بتوان آن‌ها را معیار مقایسه‌ای خوبی برای کار دندان‌پزشکی یا پزشکی در نظر گرفت. در نتیجه گاهی پزشکان و دندان‌پزشکان بدون داشتن دانش کافی در این زمینه وارد بازار کار می‌شوند. فقدان الگوهای تجاری موفق و نیز عدم تخصص در حوزه مدیریت اقتصادی، سبب می‌شود اکثر مطب‌ها و کلینیک‌های دندان‌پزشکی پس از مدتی به سطحی از راندمان (خواه بالا و خواه…
ادامه

آداب مشارکت و همکاری با دندان‌پزشک همکار

راهنمای مدیریت مطب و کلینیک‌های دندان‌پزشکی: بخش هشتم (مشارکت در کارهای درمانی) از زمانی که زنده یاد محمدعلی جمال‌زاده در رابطه با خصلت‌های ما ایرانیان کتابی نوشت و همچون همکاران فرنگی‌اش، یک سری خصلت منفی به خود و هم‌وطنانش حواله کرد، سال‌ها گذشته است. البته تاوانی که پیرمرد برای این‌کار پس داد، سخت بود. شاه مغرور دستور داد که پاسپورت سیاسی‌اش را باطل کنند و مستمریِ تا پایان عمرش را قطع! با این حال بعضی خصایصی که او باور داشت ما ایرانیان از آن بهره‌مندیم در حافظه جمعی ما باقی…
ادامه