اصول مطب داری

دهه آخر کار دندان‌پزشک؛ دوره‌ای طلایی برای برنامه‌ریزی بازنشستگی

dentist-retirement

دکتر کریس سالیرنو دندان‌پزشک و ژورنالیست بگذارید برایتان یک داستان تعریف کنم. یکی از دوستان من یک مطب را در ساختمانی به منظور سرمایه‌گذاری خریده بود. صاحب قبلی مطب یک دندان‌پزشک و البته از مستاجرین دیگر واحدهای آن ساختمان بود. وقتی دوست من آن مطب را خرید، می‌خواست بداند آیا آن دندان‌پزشک قصد دارد همچنان در آن مستأجر باقی بماند یا خیر و دندان‌پزشک گفته بود که می‌خواهد مطبش را منحل کند. تجهیزات مطب او قدیمی بودند و بیماران تقریباً دیگر به آن مراجعه نمی‌کردند. بنابراین این دندان‌پزشک می‌خواست درها…
ادامه

آداب انتقال مدیریت در دندان‌پزشکی

تغییر مدیریت مطب

چگونه واگذاری کار بیماران به دندان‌پزشک جدید را مدیریت کنیم؟ اگر تصمیم دارید مدیریت مطبتان را به شخص دیگری واگذار کنید یا دندان‌پزشک دیگری را در کار خود شریک کنید و تعدادی از بیمارانتان را به او بسپارید، هیچ وقت برای مطلع کردن بیماران از این تغییر و تحولات زود نیست. چرا که آنان اصولاً غافلگیر شدن را دوست ندارند، مخصوصاً اگر قرار باشد این اتفاق با تغییر کردن پزشکشان بیفتد. بنابراین در جریان قرار دادن آن‌ها در اسرع وقت، می‌تواند به کاهش استرس ناشی از تغییرات مدیریت مطب کمک…
ادامه

بحران‌های سیاسی- اقتصادی و آینده‌ دندان‌پزشکی!

DENTAL OFFICE MANAGEMENT5

زیستن در دریای متلاطم خاورمیانه که هر روز با انفجار یک بمب یا حمله تروریست‌ها به شهرها و روستاها همراه است، گاه باعث می‌شود ترجیح بدهیم روزنه‌های رسیدن اخبار بد را به روی خود ببندیم و به آشیان خود پناه ببریم، سر در لاک و بی‌خبر از جهان پیرامون. اما به عنوان یک دندان‌پزشک که مشغول کار در بخش خدماتی اقتصاد هستیم، عدم آگاهی از آنچه در پیرامون‌مان می‌گذرد، گاه می‌تواند خطرناک‌تر از انفجار بمبی در کابل و دمشق باشد و حتی مصیبت‌بارتر از سقوط هواپیمایی در آب‌های تاریک اقیانوس…
ادامه

توانمند سازی پرسنل و آموزش مداوم در مطب

Medical Team Joining Jigsaw Pieces In Huddle

چگونه یک تیم برنده داشته باشیم؟ راهنمای مدیریت مطب و کلینیک‌های دندان‌پزشکی: بخش نهم (فرایند توانمندسازی پرسنل) بسیاری از ما دندان‌پزشکان وقت زیادی را صرف شرکت در دوره‌های آموزشی جدید (ایمپلنت، لیزر درمانی، طراحی خط لبخند و…) می‌کنیم. حتی به خاطر این آموزش‌ها حاضریم هزینه‌های بالایی پرداخت کنیم و یا در دوره‌های خارج از کشور شرکت کنیم و قید حضور در مطب و کسب درآمد را برای مدتی بزنیم. این دوره‌های آموزشی به ما کمک می‌کند تا سرمایه‌های فرهنگی و نمادین خودمان را افزایش دهیم؛ به این امید که با داشتن…
ادامه

حالا چی بپوشم؟!

Dress Up - Doctor

مروری بر مطالعات مربوط به تاثیر شیوه لباس پوشیدن دندان‌پزشکان (زن/مرد) بر تصویر ذهنی بیماران دکتر یلدا صادقی قدمت اولین توجهات به بحث پوشش مناسب پزشکان به زمان سقراط می‌رسد. روپوش سفید به عنوان سمبل اعتبار شغلی از حدود یک قرن قبل به رسمیت شناخته شده است. در طی قرن اخیر مطالعات فراوانی در باب آنچه از نظر عرف جامعه پوشش مناسب پزشکان شناخته می‌شود انجام شده است. (Harvard University Press; 1923، Rose 1962، Coffman 1959…) برآیند حرکت تدریجی دنیای مد در دهه‌های اخیر از سمت سلیقه‌های رسمی (formal) به…
ادامه

آسیب‌های شغلی در کمین بانوان دندان‌پزشک

woman dentist2

دکتر امید مرجمکی بخش نخست دندان‌پزشکی حرفه پر عارضه‌ای است؛ هم برای تن و هم برای جان. آن قدر مقاله و تحقیق در این مورد وجود دارد که جای هیچ شبهه‌ای باقی نمی‌گذارد. بیشترین آسیب‌هایش هم انگار به دستگاه استخوانی و ماهیچه‌ای است که دور از انتظار هم نیست: باید زمان‌های متمادی وضعیتی خاص به خود بگیری و در حفره‌ای کم‌جا بر روی قطعه‌ای کوچک کار ظریف اما پر قوتی انجام بدهی. همین است که دچار آسیب می‌شوی. از درد گردن و کتف و آرنج و انگشت بگیر تا ناکار…
ادامه

چگونه می‌توان روند استخدام یک دستیار جدید را ساده‌تر کرد؟

Smiling Receptionist At The Clinic

راهنمای مدیریت مطب و کلینیک‌های دندان‌پزشکی: بخش هشتم استخدام دستیار و منشی در بازار کار ایران به‌علت آنکه تحصیلات عالی و یا دانشگاهی برای دستیاری دندان‌پزشکی وجود ندارد و تنها کلاس‌های آزاد از سوی مراجع خارج دانشگاهی برای چنین کاری دستیار تربیت می‌کنند (که در رابطه با کمیت و کیفیت آموزش آنها حرف و حدیث بسیار است!)، وظایف دندان‌پزشک یا مدیر کلینیک برای «جاانداختن» فرد جدید بسیار سنگین است. اینکه پرسنل جدید در محل کار خود جا بیفتد و وظایف جدیدش را به‌خوبی فرا بگیرد، نباید به شانس و اتفاق…
ادامه

ذهن بیمارتان را بخوانید

cheap_dentististry

نگرانی‌ها و دلواپسی‌های ناگفته بیماران را درک کنید مراجعه به دندان‌پزشکی، صرف نظر از ترس و وحشتی که برای بعضی از بیماران ایجاد می‌کند، در بردارنده احساسات نامطلوبی است که البته در اکثر مواقع، بیماران از بیان آنها خودداری نموده و جسارت ابرازشان را ندارند. اگرچه پیشرفت‌های شگفت‌انگیز عرصه تجهیزات و روش‌های دندان‌پزشکی، تا حد چشم‌گیری به تسهیل فرآیند درمان منجر شده و دردها و ناراحتی‌های سابق را از بین برده، اما خیلی از افراد از آنها مطلع نیستند. در یک نظرسنجی، مهم‌ترین موضوعاتی که در ذهن بیمار می‌گذرد اما…
ادامه