اخلاق

چرا بیماران از دندان‌پزشکان شکایت می‌کنند؟

شکایت

گزارشی از دلایل شکایت بیماران از دندان‌پزشکان آمریکایی و انگلیسی و آثار آن در سال‌های اخیر تعداد شکایات ارجاع شده به سازمان نظام‌پزشکی کشور ما علیه دندان‌پزشکان، معمولاً رتبه اول تا سوم را نسبت به سایر رشته‌ها به خود اختصاص داده است و به گفته کارشناسان، مهم‌ترین عاملی که بیماران را به شکایت علیه دندان‌پزشکان ترغیب می‌کند، رفتار دندان‌پزشک و ناتوانی در مدیریت کردن نارضایتی بیمار است. در این گزارش قصد داریم به مهم‌ترین دلایل شکایت بیماران از دندان‌پزشکان آمریکایی و انگلیسی و تأثیر آن بر دندان‌پزشک بپردازیم. با ما…
ادامه

در مورد درمان‌های دندان‌پزشکی غیر استاندارد قبلی بیمار، چطور برخورد کنیم؟

attracting-patients1

دکتر سید مصطفی محمودی متخصص بیماری‌های دهان، فک و صورت در کلاس اخلاق حرفه‌ای رزیدنت‌های دندان‌پزشکی، این موضوع مطرح شد که وقتی بیماری مراجعه می‌کند که قبلا درمانی برایش انجام شده ولی متاسفانه درمان، ناقص است، چه تصمیمی باید بگیریم؟ آیا موضوع «نقص درمان» را به بیمار بگوییم؟ من این‌طور جواب دادم که می‌توانید در نامه‌اى دربسته (که چسب زده شده باشد تا بیمار از محتوایش مطلع نشود!) به دندان‌پزشک قبلی، نقص درمان را مطرح کنید و راه‌حل درمان را هم پیشنهاد دهید. اگر هم بیمار تمایلی به مراجعه به…
ادامه

بازار داغ اعمال زیبایی محصول پایین بودن سطح سلامت روان جامعه است

Smiling young man at dentist's surgery with thumb up

دکتر فرشاد نجفی‌پور روانشناس و استاد دانشگاه احساسی که فرد نسبت به جسم و ظاهرش دارا است تصویر ذهنی فرد نسبت به جسمش گفته می‌شود. این احساس ارتباط تنگاتنگ و ناگسستنی با اعتمادبه‌نفس فرد و پذیرش وی از سوی جامعه، خانواده و دوستانش دارد. افرادی که دارای تصویر ذهنی منفی نسبت به جسمشان (خود زشت‌پندار) هستند دارای یکسری ویژگی‌ها هستند: * آنها جسم خود را بدفرم، نازیبا، غیر جذاب و حتی نفرت‌آور می‌پندارند * دارای اعتماد به نفس پایینی هستند * تصور می‌کنند جسم و ظاهرشان دائما در حال ارزیابی…
ادامه

استامینوفنی برای «تب سفید»

selfie smile with teeth

چند نکته در مورد مدیریت زیبایی مدرن دکتر سوده جباری متخصص دندان پزشکی ترمیمی و زیبایی اغلب ما کمابیش با تب زیبایی کامپوزیت‌های سفید آشنا هستیم که در سال‌های اخیر دامن‌گیر جامعه شده است. در این مطلب قصد ندارم از دیدگاه آکادمیک طرح درمان‌های زیبایی را بررسی کنم یا از منافع بیماران و سلامت به مخاطره افتاده آنها و وجدان پزشکی بنویسم! اینها را همه ما خوانده یا شنیده‌ایم. این بار می‌خواهم از دیدگاه بازاریابی و منافع همکاران سخن بگویم و تاکید کنم با انتخاب صحیح و کار صحیح، منافع…
ادامه

افزودن فلوراید به آب آشامیدنی: خوب، بد، زشت

fluorid in water

(قسمت اول) نویسندگان: امیرحسین اورنگ ۱، وحید رواقی ۲ ۱ دانشجوی دندانپزشکی دانشگاه شهید بهشتی، عضو گروه پژوهشی دهان ۲ استادیار سلامت جامعه دانشکده دندانپزشکی دانشگاه بیرمنگام انگلستان، عضو گروه پژوهشی دهان چهار سال قبل، جایزه پولیتزر، از مهم‌ترین جایزه‌های روزنامه‌نگاری دنیا، به نویسندگان یک روزنامه محلی در شهری کوچک در ایالت فلوریدا آمریکا اهدا شد. بر خلاف انتظار، این‌ جایزه به پاس افشاگری سیاسی یا تهیه گزارش از یک موقعیت جنگی اهدا نشد. دریافت‌کنندگان این جایزه نویسندگانی بودند که با نگارش چند مقاله موفق شدند مردم و تصمیم‌گیرندگان محلی…
ادامه

عوام‌فریبی با فتوشاپ!

dental tourism

پیامدهای تبلیغات غیرواقعی برخی دندانپزشکان در حال حاضر شاهد تبلیغات وسیعی از سوی پزشکان به‌ویژه دندانپزشکان در زمینه‌ درمان‌های زیبایی هستیم که این امر در مورد دندانپزشکان بیشتر با تبلیغات در زمینه‌های ایمپلنت، زیبایی، ارتودنسی و… بارز است. بر اساس قوانین سازمان نظام پزشکی، تبلیغ امور پزشکی غیرقانونی و ممنوع است. حال شاهدیم که در برخی از نشریات، نام پزشک به‌همراه تصاویری از اعمال جراحی ایمپلنت، درمان با لمینت و… با عنوان قبل از درمان و بعد از درمان به چاپ می‌رسد که با بهره‌گیری از فتوشاپ عوامفریبی می‌کنند. در…
ادامه

بررسی شک و شبهات در تعرفه‌گذاری خدمات پزشکی

money

هزارتوی تعرفه و سطوت* بازار تعرفه‌گذاری پزشکی چگونه می‌تواند به مفهوم عدالت نزدیک شود دکتر شهاب دانشور فیلم‌های روز دنیا در میان دندان‌پزشکان (یا حداقل دندان‌پزشکانی که من می‌شناسم) محبوب است. سه گانه ماتریکس را می‌توان از آن دست فیلم‌هایی دانست که نه‌تنها به شدت محبوب و دیدنی است بلکه در زیر لایه ظاهری خود نیز معناهایی عمیق را نیز مطرح می‌کند. مثلا در فیلم اول این تریلوژی (یا سه گانه) که معنای جهان‌های موازی و تفاوت زندگی واقعی با زیست دیجیتال مطرح می‌شود، نیو درمی‌یابد که موجودیت فعلی‌اش‌ زاده…
ادامه

ده ملاحظه اخلاقی در تبلیغات پزشکی

network-advertisment

دکتر نمازی ۱- یادمان باشد از آنجا که رشته های علوم پزشکی حرفه اند و دیگرمداری و نوع دوستی، حرفه‌ها را معنا می‌بخشند، هدف اصلی از تبلیغات پزشکی، خدمت به آدمیان گوشت و خوندار و احیاناً درمانده و بیمار است. تبلیغات پزشکی قرار نیست کیسه ای نابجا برای کسی بدوزد. ۲- اخلاق رقابت، اقتضا می‌کند که برای عرضه محصول خودمان، محصول دیگری را تخریب نکنیم. حواسمان باشد که احترام به رقیب موجب کسب و کار ما و عامل رونق حوزه سلامت است. ۳- حتی اگر بتوان در حراج فصلِ یک…
ادامه