علمی

مروری کوتاه بر دلایل شکست لامینیت‌ها

alves2

دکتر سوده جباری متخصص دندان‌پزشکی ترمیمی و زیبایی چند ماه پیش عکس‌هایی از یک شومن معروف خارجی با دندان‌های لمینیت شده در کنار یک دندان‌پزشک ایرانی در شبکه‌های اجتماعی و گروه‌های دندان‌پزشکی بازتاب زیادی داشت. مدتی بعد اما، تصاویری از لامینیت‌های شکسته و جداشده این جناب سلبریتی پلاستیکی منتشر شد که خبر از شکست درمان دندان‌پزشک ایرانی می‌داد… «تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل». من «سعی کرده‌ام» در کارهای درمانی همکاران نه قاضی باشم و نه مدعی‌العموم! فیلر (failure) در درمان‌های دندان‌پزشکی وجود دارد و لب پر شدن…
ادامه

داده‌هایمان درست است؟ تحلیلمان چطور؟

JALASE BA VAZIR 1

نقدی بر سخنان اخیر وزیر بهداشت-۱ دکتر علی کاظمیان استادیار گروه سلامت دهان و دندان‌پزشکی اجتماعی دانشکده دندان‌پزشکی مشهد «در چهار سال گذشته ۴۰ میلیون خدمات پیشگیرانه دندانی در مدارس انجام شد و با این کار شاخص پوسیدگی و خرابی دندان در ایران از ۲/۱ به ۱/۸ کاهش یافت.» این عبارت فرازی‌ست از صحبت‌های وزیر محترم بهداشت در نشست تبیین سیاست‌های وزارت بهداشت در حوزه دندان‌پزشکی در جمع مسئولان سلامت دهان و دندان دانشگاههای علوم پزشکی به تاریخ دهم دی‌ماه ۹۶. صحبت‌هایی که به گمان من می‌ارزد از زوایای مختلف،…
ادامه

خوابی آرام و پر حاشیه

Sedation-Dentistry

درباره اقدامات خطرآفرین و غیر اصولی تحت عنوان دندان‌پزشکی با آرام بخشی و بی‌هوشی دکتر مهکامه میرکریمی متخصص دندان‌پزشکی کودکان یکی از مهم‌ترین پایه‌های دندان‌پزشکی کودکان، کنترل رفتاری کودک در حین کار دندان‌پزشکی است. با توجه به روان در حال تکامل کودک، سعی کادر درمانی بر این است که از ایجاد اضطراب بیش‌ از حد و ترس و فشار روحی به کودک جلوگیری شود. از این‌ رو انجام کارهای دندان‌پزشکی با استفاده از روش‌های آرام بخشی (sedation) و بی‌هوشی عمومی (General anesthesia) برای افراد با شرایط زیر توصیه می‌شود: -کودکانی…
ادامه

وقتی که وقت طلا نیست!

dentist-waiting

دکتر یلدا صادقی مهم نیست که چند سال سابقه کار دارید، در یک کلینیک مشغول به کار هستید یا مطب خصوصی خودتان را دارید، عمومی هستید یا متخصص؛ همین‌که یک دندان‌پزشک ایرانی هستید کافی‌ست تا شرط ببندم در عمرتان چیزی راجع به cancelation fee یا no show policy به گوشتان نخورده است. ۱- کسانی‌ که در دانشکده دندان‌پزشکی شیراز درس خوانده‌اند آن قسمت از راهرو طبقه دوم که مشرف به در ورودی اصلی بود را حتما به خاطر دارند. دوره علوم‌پایه تازه تمام شده بود. وارد بخش شده بودیم و…
ادامه

اشتباهات رایج دندان‌پزشکانی که سرشان شلوغ است

manegement-dental-clinic

- آنها اغلب حواسشان به هزینه‌هاشان نیست یک دندان‌پزشک باید هزینه روزانه فعالیت خود را بداند ( هزینه مواد مصرفی، حقوق پرسنل، مالیات، اجاره و هزینه‌های سربار دیگر). کل هزینه ها باید بر تعداد روزهای فعال مطب تقسیم شود، ورودی روزانه صندوق هر روز باید به میزان معقولی بیش از آن باشد. – به بیمارانشان زنگ نمی‌زنند بیماران دندان‌پزشکی باید در فواصل منظم جهت معاینه دندان‌پزشکی فرا خوانده شوند. می‌توان در نرم‌افزار مطب فاصله زمانی از مراجعه قبلی را تعریف کرد، به صورتی که به کارکنان مطب یادآوری کند با…
ادامه

چند نکته کاربردی درباره لمینیت

DENTAL LAMINATE CEMENTATION1

رازهای یک لبخند پایدار دکتر پرهام پدرام دانشجوی PhD زیست مواد دندانی در دندان‌پزشکی دو نوع سیستم برای اتصال ترمیم‌های لابراتواری به دندان وجود دارد؛ سیستم لوتینگ که در ترمیم‌های داراى ریتنشن مانند روکش‌ها استفاده می‌شود و سیستم ادهزیو که در ترمیم‌های پارشیال (Partial Coverage) مثل اینله، انله و لمینیت‌ها استفاده می‌شود. مواد مورد استفاده در نوع لوتینگ شامل سمان‌هاى رزینی یا غیر رزینی مانند زینک فسفات، زینک پلی‌کربوکسیلات، گلس‌آینومر و… هستند که فضای بین روکش و دندان تراش خورده را پر می‌کنند. نکته قابل توجه در «لوتینگ سمان‌های رزینی»…
ادامه

معرفی ساختار و کارکرد چند نوع خمیردندان

Toothpasteonbrush

دکتر شیما اسماعیل‌زاده دانشجوی PhD زیست مواد دندانی یکی از سوالات متداول مطرح شده در حوزه بهداشت و سلامت دهان و دندان در بین افراد جامعه این است که «آیا خمیر دندان تأثیری در برداشت پلاک باکتریال، مقاوم نمودن مینای دندان در برابر پوسیدگی و پیشگیری از بیماری پریودنتال دارد؟» پاسخ این سؤال یک مبحث چالش برانگیز در محافل علمی و غیر علمی این روز‌ها شده است. این موضوع تا حدی پیش رفته است که برخی از افراد فاقد صلاحیت با سوءاستفاده از عناوین علمی حق اظهار نظر در این…
ادامه

چگونگه شکایات روزمره بیماران در مطب‌های دندان‌پزشکی را مدیریت کنیم

angry-patient1

بیمار دیوار نیست! واکنش شما در مقابل غرغرها و شکایت‌های بیماران چیست؟ بسیاری از ما دندان‌پزشکان، بعد از مدتی کار کردن، به شکایت کردن‌های بیماران عادت می‌کنیم و عملاً گوشمان را روی آن‌‌ها می‌بندیم. خود فکر می‌کنیم بیماران زیاده‌خواه یا غیرمنطقی هستند که غر می‌زنند، اما این تفکر با خود معضلاتی به همراه دارد و از طرف دیگر، همه انتقادات بیماران هم بی‌جا و غیرمنطقی نیست. حال چگونه باید این شکایت‌ها را که بخشی از کار روزمره‌‌مان است مدیریت کنیم؟ بگذارید بیمار حس کند به شکایت‌هایش توجه می‌کنید اگر شما…
ادامه