چه طور بیماران مطب خود را بپرانیم؟

General practice waiting room

راهکارهای عملی برای عدم جذب بیمار در مطب دندان‌پزشکی

می‌خواهید مطب خلوت و بی‌مریضی داشته باشید؟ تنها با چند حرکت ساده می‌توانید به مقصود خود برسید. آنها را با هم مرور می‌کنیم:

مطب کثیف و تاریکی داشته باشید:
ظاهر مطب مهم است. تمیزی مطب بیش از تزئینات و لوکس بودن اهمیت دارد. مراجعین اگر احساس کننده مطب شما کثیف و شلخته است، به انتخاب شما به عنوان درمانگر رغبت نمی‌کنند.نور مناسب مطب به دریافت حس تمیزی و بهداشت توسط بیماران کمک می کند.

از بیمارانتان ویزیت دریافت نکنید:
بر خلاف آنچه به نظر می‌رسد، عدم دریافت حق ویزیت ممکن است در ناخودآگاه بیماران شما را دندان‌پزشکی سطح پایین و بدون دانش تشخیص جا بیاندازد. حق ویزیت یک حق قانونی است، اگر دندان‌پزشکی از این حق می‌گذرد مثل رستورانی است که سوپ رایگان با غذا را تبلیغ می‌کند. چندان حس تحسین و احترام در بیمارانتان ایجاد نخواهد کرد. دریافت ویزیت با جذب بیمار منافاتی ندارد.

طرح درمان را به بیمار توضیح ندهید:
آگاهی در مورد جزئیات درمان، پیش‌آگهی آن‌ها و درمان‌های جایگزین حق بیمار است و جزئی از فرآیند ویزیت بیمار است. بدون دانستن این موارد، مراجعین شما حس اعتماد به درمان‌های شما نخواهند داشت.

هزینه‌های متغیر و نامشخص برای خدمات خود داشته باشید:
هزینه‌های درمان از ابتدا باید مشخص و شفاف باشند. اگر بعضی موارد را نمی‌توان از اول مشخص کرد باید حدود هزینه‌های حالت‌های مختلف قابل پیش‌بینی به بیمار توضیح داده شود.

بیماران را به دلیل وضعیت دندان‌هایشان شماتت و سرزنش کنید:
خیلی از فاکتورهای عامل پوسیدگی خارج از کنترل افراد است. همان‌طور که ما کشور، نژاد و شهرمان را انتخاب نمی‌کنیم، بیماران ما هم دندان‌های پوسیده یا حتی بهداشت پایین دهان و دندان‌ها را در بسیاری از موارد انتخاب نکرده‌اند؛ بنابراین سرزنش آن‌ها یا یادآوری مداوم وضعیت کمکی به اصلاح شرایط نمی‌کند. جملهٔ درستی که می‌توانید به کار ببرید این است: به نظرم شما نیازدارید که در روش‌های نگهداری دندان‌هایتان با راهنمایی‌هایی که من به مرور خواهم کرد تغییرات اساسی به وجود بیاورید!

مراجعین را زیاد در سالن انتظار منتظر بگذارید:
هیچ کس از منتظر ماندن خوشش نمی‌آید. البته درمان‌های دندان‌پزشکی الزاماً طبق ساعت پیش نمی‌روند. مسائل پیش‌بینی نشده زیاد ممکن است طی درمان پیش بیاید که ساعات پذیرش مراجعینبه طور دقیق مطابق با زمانبندی پیش نرود؛ اما توجه کنید که حق همهٔ مراجعین است که سر ساعت پذیرش شوند و اگر به هر دلیلی این اتفاق نمی‌افتد، کوتاهی از طرف ماست و باید قضیه با توضیح، معذرت‌خواهی و … جبران شود.جذب بیمار با یک متد اخلاقی استاندارد قابل حصول خواهد بود.

از رفتار پرسنل مطب غافل شوید:
منشی و دستیار مطب نقش مهمی در جذب یا پراندن بیماران دارند. رفتار و کردار پرنسل می‌تواند موجب رضایت خاطر مراجعه‌کنندگان به مطب شود یا آنها با به سمت نارضایتی و حتی شکایت از شما پیش ببرد. پرسنل باید بیاموزند به مراجعه‌کنندگان احترام بگذارند، انتقاد آنها را بشنوند و از طرف شما پاسخ‌گو باشند، رفتار و کردارشان در زمان حضور بیمار در مطب در شأن پرسنل یک سیستم درمانی باشد و تمام تلاششان را برای پیگیری امور درمانی بیماران به‌کار ببندند. اما تنها وقتی می‌توانید انتظار رفتار و کردار صحیح را از پرسنلتان داشته باشید که آنها را مطابق انتظاراتتان آموزش دهید، بر رفتار آنها نظارت کنید و نقاط ضعف و کاستی را به آنها گوشزد کنید.

دستیاران و همکاران مطب را جلوی چشم بیماران دعوا کنید:
مشکلات داخلی مدیریتی در همهٔ مطب‌ها وجود دارند اما مراجعین ما قرار نیست از مشکلات داخلی ما با خبر شوند. دستیار و منشی را نباید جلوی دعوا و بدتر ازآن تحقیر کرد. بیماران نباید به کادر درمان بی‌اعتماد شوند.

باتلفن در اتاق معاینه زیاد صحبت کنید:
صحبت با تلفن در حضور بیماران بیش از آنکه تصور می‌کنیم به رابطهٔ ما و بیماران ضربه می‌زند. وقتی که برای مراجعین اختصاص می‌دهیم باید محترم بشماریم و همچنین از صحبت‌های روزمره پشت تلفن مخصوصاً امور مالی و تجاری اجتناب کنیم.

به ظاهر خود رسیدگی نکنید:
نامرتب بودن و شلختگی ظاهری خوشایند مراجعین نیست و آن‌ها را در مورد درمان بدبین می‌کند.

در نحوهٔ پرداخت بیماران مدارا نکنید:
هیچ دندان‌پزشکی نمی‌تواند تمامی درآمدش از افراد مرفه و بدون دغدغهٔ مالی باشد. هزینه‌های دندان‌پزشکی برای بیشتر اقشار جامعه هزینه‌های سنگینی است و ما باید با مردمی که برای حفظ و نگهداری دندان‌های خود ارزش قائل هستند مدارا کنیم. سرسختی مالی در پرداخت‌ها مخصوصاً نحوهٔ پرداخت موجب می‌شود که تعداد زیادی از مراجعین خود را از دست بدهیم.

توضیحات علمی و نامفهوم در مورد درمان بیماران بدهید:
مراجعین باید توضیحاتی دریافت کنند که به طور کامل آن را درک می‌کنند و برایشان مفهوم و روشن است.

تبلیغات نامناسب داشته باشید:
تبلیغات گول‌زننده و دروغین یا خلاف شأن و منزلت رشته، شما را از چشم بیمارانتان می‌اندازد و در بلندمدت به زیان شما خواهد بود.

بیماران را برای درمانی که مشکل اصلیشان نیست تشویق کنید:
تشویق مراجعین به درمان‌هایی که به آن‌ها نیاز ندارند یا شکایت اصلی‌شان در زمینه‌های درمان‌های زیبایی کار درستی نیست. بیماران ما باید به این نتیجه برسند که درمان‌های پیشنهادی به نفع آن‌هاست و نه صرفاً خدمات مورد ارائه توسط ما. ما بازرایاب و فروشنده نیستیم.

همیشه پراسترس و عصبانی باشید:
استرس شما به مراجعین ما منتقل می‌شود. کما اینکه بیماران از آرامش و طمأنینه شما، آرامش پیدا می‌کنند. استرس و دستپاچگی شما همچنین، حس عدم تسلط شما در کار را نشان می‌دهد. همچنین بیماران ممکن است این حس را پیدا کنند که احتمال بی‌دقتی و اشتباه در کارشان بالاست. آرامش ما موجب جذب بیمار می‌شود.

به حرف‌های بیماران گوش نکنید:
یکی از بزرگ‌ترین معضلات رابطه ما و مراجعین این است که ما به حد کافی به بیماران خود گوش نمی‌دهیم. همیشه تصور بسیاری از ما کادر درمانی این است که بیماران بیشتر ازآنچه لازم است در مورد مشکلشان صحبت می‌کنند و توضیح می‌دهند درحالی‌که قضیه کاملاً برعکس است. ما در بعضی موارد از گرفتن تاریخچهٔ صحیح از مراجعین خود ناتوانیم و با بیماران کمتر ازآنچه موردنیاز است در مورد شرح‌حال و بیماری‌شان صحبت می‌کنیم. حتی ما می‌توانیم در مورد حس مراجعین خود نسبت به مشکلشان و درمان آن چه‌بسا صحبت کنیم. این قضیه به شکل‌گیری درک صحیح ما از نگرش مراجعین به مشکل و بیماری منجر می‌شود.


تگ ها

، ، ،

یادداشت بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>