مراحل بررسی شکایات از دندان‌پزشک در سازمان نظام پزشکی

dentist cartoon-376322

گسترش روز افزون دانش و آگاهی مردم و بالا رفتن سطح توقع بیماران برای دریافت درمان ایده آل از طرفی و پیشرفت علوم پزشکی و درمانهای متنوع و پیچیده از طرفی دیگر وظیفه خطیری پیش روی دندان پزشک نهاده است. ورود به همه درمان‌ها و دست یازیدن بدان‌ها و درگیر شدن با تمامی علوم و پیچیدگیهای درمانی گاهاً منجر به ایجاد خطا‌هایی در درمان می‌گردد که از چشم بیمار دور نمی‌ماند و با سطح توقع بیماران، این روز‌ها هم خوانی ندارد.
آگاهی از مراحل شکایات بیماران و نحوه بررسی شکایت‌های مطرح شده و مراجع تصمیم گیری، برای دندانپزشکان لازم است و باعث می‌گردد تا در درمان بیمارانشان دقت لازم را بنمایند تا درگیر این مراحل و جلسات پیچیده اداری و حقوقی نشوند.

علل شکایت بیماران
غالب شکایات و نارضایتی بیماران ناشی از دو دلیل عمده است: مشکل درمانی و مشکل برخوردی یا اخلاقی پزشک

مشکل درمانی و یا آنچه بیمار تحت عنوان مشکل مطرح می‌کند غالباً ناشی از تحریک و تشویق همکار دیگری صورت گرفته است. البته این بدان معنا نیست که منکر تصور احتمالی دندانپزشک شویم ولیکن غالباً بیماران تا زمانیکه از جانب شخصی یا جایی تشویق به شکایت نشوند اقدام به این کار نمی‌کنند و سعی می‌کنند مشکلشان را نزد دندانپزشک خودشان حل نمایند مگر آنکه با بداخلاقی و بی‌مسئولیتی درمانگر خود مواجه شوند.
همواره با روی خوش و گشاده می‌توان رضایت بیمار را جلب و مانع از پیش آمدن هر اتفاق ناگواری شد.
در موارد معدودی مشاهده شده که بیماری با وجود اخذ درمان مناسب و کامل، تنها به دلیل عدم رعایت تعرفه اقدام به شکایت نماید.

مراحل طرح شکایت (راه‌های شکایت)
مهم‌ترین مرجع رسیدگی به شکایات پزشکی، سازمان نظام پزشکی است و غالب مردم جهت طرح شکایت خود به این سازمان مراجعه می‌نمایند. اما گاهی مواقع بعضی افراد به دادسرا یا کلانتری مراجعه نموده و از آنجا اقدام می‌نمایند که البته این امر غیر قانونی نیست. حتی اغلب دیده شده که طرح شکایات در معاونت درمان نیز صورت می‌گیرد که باز هم به لحاظ قانونی امکان پذیر است. از آنجاییکه کار‌شناسان پزشکی غالباً در سازمان نظام پزشکی مستقرند و امکان بررسی‌های علمی و عملی در این مکان می‌سر است. نهادهای دیگر همچون دادسرا و معاونت درمان ترجیح می‌دهند که اغلب این امر خطیر را به عهده سازمان بگذارند. هر چند گاهاً دیده شده در بعضی از محاکم تنها با نظر کار‌شناس پزشکی قانونی صدوررای صورت گرفته که کاملاً قانونی و لازم الاجرا است.

مراحل بررسی پرونده شاکی در سازمان نظام پزشکی
اولین مرحله شکایت بیمار با طرح شکایت، علت آن و شرح درمانهای صورت گرفته توسط پزشک معالج و عوارض ایجاد شده برای بیمار و درخواست بیمار از مرجع قانونی آغاز می‌گردد. این پرونده در دادستانی سازمان گشوده شده و دادستان مربوطه درخواست کار‌شناسی پرونده را از گروه کار‌شناسان دادستانی می‌نماید. کار‌شناسان پس از مطالعه پرونده و مصاحبه و معاینه بیمار و ملاقات با دندانپزشک مربوطه و درخواست تنظیم لایحه دفاعیه از طرف وی با جمع بندی حاصل از این جلسات و در صورت امکان تفاهم بیمار و پزشک شکایت را که کدخدامنشانه حل نموده، رضایت بیمار را کسب و در پرونده درج می‌نمایند. در غیر اینصورت (در صورتیکه بیمار رضایت ندهد و یا خسارت وارده در حدی است که لازم است تا پزشک مربوطه توبیخ و جریمه گردد) با اعلام نظر کار‌شناسی و میزان خسارت وارده پرونده را با اعلام کیفرخواست و صدور رأی به هیئت بدوی انتظامی ارجاع می‌دهند. گاهی موارد شکایت بیمار بی‌مورد بوده و هیچ تقصیری به گردن پزشک نمی‌باشد که در این صورت نیز دادستان قرار منع تعقیب صادر می‌نماید.

هیئت بدوی انتظامی سازمان گروهی متشکل از ۱۰ نفر از پزشکان گروه‌های مختلف می‌باشد که یک نفر از ایشان دندانپزشک است نماینده دندانپزشکان در هیئت در صورت صلاحدید می‌تواند پرونده را جهت بررسی مجدد به کار‌شناسی هیئت بدوی ارجاع نموده و نهایتاً پس از بررسی رأی صائب را اعلام نماید.

پس از ابلاغ رأی، هریک از طرفین دعوا می‌توانند درخواست تجدید نظر نموده و در اینصورت پرونده به هیئت تجدید نظر فرستاده شده و پس از کار‌شناسی مجدد توسط کار‌شناسان هیئت تجدید نظر صدور رأی توسط این هیئت صورت می‌گیرد که در صورت اعتراض به این رأی پرونده به هیئت عالی انتظامی در تهران ارجاع داده شده رأی نهایی و غیر قابل برگشت پس از کار‌شناسی هیئت عالی صادر می‌گردد.

مدارک مورد نیاز دندانپزشک هنگام نوشتن لایحه دفاعیه
در ابتدای دادرسی نامه‌ای از طرف دادستان به پزشک معالج که مورد شکایت واقع شده (متشاکی) ارسال می‌گردد که در آن در ارتباط با شکایت بیمار درخواست دفاعیه کتبی می‌گردد و یا در صورت لزوم در جلسه آتی هیئت کار‌شناسی از ایشان دعوت به عمل خواهد آمد.

نوشتن لایحه دفاعیه یکی از ارکان و مدارک مهم در بررسی پرونده می‌باشد لذا تا آنجا که امکان پذیر است بایستی شفاف دقیق و با مدارک مستدل باشد تا قابل استناد و محکمه پسند گردد. مواردیکه بایستی در تنظیم لایحه دفاعیه یک دندانپزشک مورد توجه قرار گیرد عبارتند از:
- شرح طرح درمان
- نحوه درمان و پیگیریهای صورت گرفته
- ارائه پرونده بیمار
- ارائه گرافیهای بیمار

همانگونه که ملاحظه می‌فرمایید داشتن مدارک (Document) کامل از بیماران شرط لازم برای دفاعیه است. همواره باید برای تمامی بیماران پرونده تشکیل داد و در آن با ذکر جزئیات درمان، کارهای انجام شده و حتی مبالغ دریافتی درج گردد. گرافیهای بیمار جزء لاینفک پرونده است و هرگز نباید آن‌ها را به بیمار پس داد و بایستی به صورت کلاسه بندی شده در پرونده بیمار ضبط گردد.

مواردی که بایستی در درمان بیماران مد نظر داشت
- درمان بر اساس اصول علمی صورت گیرد تا قابل دفاع باشد.
- وعده‌های غیر ممکن و دور از دسترس به بیماران ندهیم.
- در ارتباط با درمانهای پیچیده و با ریسک بالا و احتمال مشکل دار شدن درمان به بیمار اطلاع داده شده و حتی الامکان اخذ رضایت صورت گیرد.
مدارک و پرونده بیمار به خوبی حفظ گردد و کلیه مراحل درمان در پرونده درج گردد.
- گرافیهای بیمار جزئی از پرونده اوست و هرگز به بیمار تحویل ندهید مگر آنکه یک کپی از آنرا حفظ کرده باشید.
- هرگز در ارتباط با درمانهای قبلی صورت گرفته توسط همکارانتان اظهار نظر سوء نکنید چرا که بیمار به شما هم بی‌اعتماد می‌شود.
- هرگز درمان نیمه تمام همکارتان را تمام نکنید مگر آنکه از عدم تمایل و یا عدم توانایی همکارتان اطلاع حاصل کنید.
- تا زمانیکه از توانایی انجام درمانی مطمئن نیستید اقدام به انجام آن نکنید.
- همواره با خوشرویی و مهربانی با بیمارانتان برخورد کنید حتی در صورتی که به شما پرخاش می‌نمایند.
- شما نسبت به درمان‌های انجام داده مسئولید و باید بپذیرید که در صورت بروز هر مشکلی با روی باز و گشاده نسبت به اصلاح درمان و یا ارجاع به همکار دیگر اقدام لازم را صورت دهید.
- در صورت شروع در هر درمانی تا انتهای آن درمان مسئولید و موظفید آنرا به اتمام برسانید و نمی‌توانید اتمام درمان را منوط به تسویه حساب بیمار نمایید. مراقب باشید در صورتی که طول درمان بیش از حد مجاز شد و آسیبی به دندان مورد نظر رسید پزشک مسئول است.
- در صورت عدم اطلاع از درمان صورت گرفته توسط پزشک قبلی اقدام به ادامه درمان ننمایید وچنانچه بیمار دچار مشکل گردد، شما ضامنید.
- سعی کنید مشکل بیمارتان را درمطب حل وفصل نمایید و هرگز بیمار را ترغیب به شکایت نکنید.
- از درمان بیمارانی که از اول به شما بی‌اعتماد هستند پرهیز کنید.
- هرگز در انجام درمانی که بیمار به آن تمایلی ندارد (در صورتیکه آسیب جسمی و جانی برای او نداشته باشد) مثل درمانهای زیبایی یا ایمپلنت اصرار نورزید مگر آنکه رضایت کتبی از بیمار اخذ نمایید.
- هرگز بیمار همکارتان را تحریک به شکایت نکنید و از درمان همکارتان عیب جویی نکنید بدانید که این بیمار گفته‌های شما را همه جا مطرح خواهد کرد.
- نظر کار‌شناسی در مورد درمان‌های قبلی صورت گرفته و دادن گواهی مبنی بر درمانهای غلط صورت گرفته قبلی بدون درخواست مراجع قانونی (سازمان نظام پزشکی و یا دادگاه و پزشکی قانونی) غلط است و امکان طرح شکایت مبنی بر دخالت در درمان توسط پزشک معالج قبلی را مطرح می‌سازد.
- اشتباه درمانی صورت گرفته توسط همکارتان را به خود او اطلاع دهید.
- هرگز با بیماری که از همکارتان بدگویی می‌کند همراهی نکنید چرا که این بیمار با شما نیز چنین خواهد کرد.

منبع: سایت انجمن دندان‌پزشکی ایران


تگ ها

، ، ، ، ،

33 یادداشت

  1. نگار

    سلام درمانگاهدعربها تو بازارو رفتین اول بگم اصلااا بهداشت ندارن من عصب کشی رفتم قسمتش با وایتکس دندونمو شست سوزنی که تو دندونه اینو اونو بدونه تمیزی تو دهنه من گذاشت اخلاقه خانومه هم که صفر دو ساعت عصب کشی کرد بهداشتش صفر بود صفر برای همین آدماست آدم میترسه بره دندون پزشک دستش تو دهنه مریض بود بدونه دستکش بدونه اینکه دستشو بشوره تو دهنه یکی دیگه همگذاشت فقطم غر میزد

    پاسخ
  2. رضا

    سلام:
    من رفتم دندان پزشکی برای معاینه دکتر گفت دندونت چرک کرده باید سوزن بزنی (پنسیرین)من گفتم از سوزن میترسم میشه قرص بدید برام قرص نوشت گفت سه روز دیگه دوباره بیا دندان پزشکی اگه هر جایی که می خوای دندان پزشکی بری بگو که اگه هنوز چرک داره برات سوزن بنویسه . برو بزن بعد دندونتا بکشه . من قرص که نوشته بود مصرف کردم سه روز بعد که رفتم دکتر تو درمانگاه ملکوتی روبرو پارک باقوشخانه . وقتی رفتم تودندان پزشکی دکتره گفت بخواب . من گفتم من دندونم چرک داشت و همه چیزایی که دکتر دندان پزشکیه بهم گفته بودا گفتم بعد دندونما دید گفت بکشم یا نکشم کفتم دندونم مشکلی نداره گفت مادر و پدراین کجان بعد مامانم که باهام امده بود دکتر بی سواد به مامان من میکه این دندونا یکشم یا نه . اخه بی سواد مامان من درس نخونده اصلا چطوری از دندون سر در بیاره . مامان منم نمیدونست چی شده گفت بکش طوری نیست به منم گفت درد نداره سریع تموم میشه . دکتره بی حسی زد گفت برو گراف (opg) بگیر بعد که عکس از دندونم گرفتم صدام زد گفت بیا بعد یه چیزی ورداشت مثل پیچ کوشتی بود کرد تو دندونم شروع کرد به فشار دادن و بعد یه چیزی مثل امبور اورد و بازم شروع به فشار دادن کرد من تمام دردا حس می کردم داشتم داد میزدم می گفتم بی حس نشده گفت حرف نزن میزنم تو دهنتا بعد که جدی دارم درد میکشم دوباره بی حسی زد گفت برو بیرون بشین بعد یه مدت دوباره دندونم شروع به درد کردن کرد و بعد چشم و بعد سرم درد گرفت و صدام زد گفت بیا دندونتا بکشم کفتم من دارم درد میکشم اصلا بی حس نشده کفت دروغ نگو گفتم اخه واسه چی دروغ بگم دردم تازه از قبل زیاد ترم شده گفت پس این دندون چرک داره هنوز برو این قرصایی که مینویسما بخور بعد بیا بکشم گفتم الان دندونا تو دهنم خورد کردی گفت نه من که کاری نکردم . بعد رفتم خونه شروع به گریه کردن و دهنم پر خون میشد هر جی دهنما میشستم بازم خون میومد بعد دادشم گفت چی شده همه چی را واسش گفتم گفت بلند شو بیا بریم گفتم دارم میمیرم گفت بیا رفتیم تو درمانگاه و بقیه چیزایی که اتفاق افتاد که اگه بعد خاستید میگم . من اگه بخوام از این دکتر شکایت کنم کجا باید شکایت کنم که رسیدگی بشه.
    با تشکر

    پاسخ
  3. علیرضا

    باسلام ودرود لطفاً راهنمایی کنید حدود۱سال پیش رفتم پیش دکتر [...] ۵تا عصب کشی کردم که بعد ۱ماه تمام دندونام درد گرفت وقتی مراجعه کردم پیش دکتر گفت دندونای شمارو با یک روش جدید عصب کشی کردم که تو هر ۱۰۰۰ نفر به یکی جواب نمیده وشروع کرد دوباره عصب کشی کردن ولی بازم دندونایی که عصب کشی کردن حالا بعد از ۱سال درد دارن و دو بار هم پیش ایشان مراجعه کردم ولی ایشان جواب درستی ندادن خواهش میکنم راهنمایی کنید من ۳تا دندان دیگهم که قبلا عصب کشی کردم دارم ولی هیچ کدام تا بحال درد نگرفته با تشکر

    پاسخ
  4. سمانه

    سلام من دارم اینو مینویسم اصلا حالم خوب نیست اخه مامانم امروز به خاطر یه دندون پزشک که به نظر من اصلا پزشک نبود امروز بستری شد بعد از رفتن به بیمارستان پس از معاینه پزشکای بیمارستان به ما گفتن به دلیل رعایت نکردن اصول پزشکی اون دندون پرشک تمامی لثه های فک بالای مادرم عفونت کرده ،به دلیل عفونت شدید ،صورت مامانم به شدت ورم کرده .حتی لب و چشم چپش ،چشم چپ مامانم باز نمیشه از شدت ورم .بعد ان دکتر فقط کارش این بود واسه مامانم قرص بنویسه تو رو خدا راهنماییم کنید چجوری از این دکتر شکایت کنیم

    پاسخ
  5. سارا

    سلام ،لطفا رسیدگی کنید به وضعیت اخلاقی دندانپزشکها .برخی از دندانپزشکانی که از خارج از کشور وبا دادن پول و دو سال گذراندن دوره در دانشگاهای ایران مدرک می گیرند نه کار بلد هستند و هم مشکل اخلاقی دارند چون اینا بدون داشتن هوش بالا برای قبولی در ایران در کشور های دیگه با اوضاع نابسامان اون کشور ها تربیت شدن ومن کسانی رو میشناسم که در تهران حتی پروانه کلینیک گرفتن .خودم به دندانپزشکی مراجعه کردم که متاسفانه سواد کافی نداشت و هم مشکل اخلاقی دارن واز بیمارهای خانمی که زیر دستشون میرن سواستفاده میکنن و من به طور اتفاقی متوجه شدم در خارج از ایران مدرک گرفتن .فقط لطفا به هر هرزه ای اجازه تاسیس کلینیک ندید.که شان نظام پزشکی هم زیر سوال بره .لطفا قبل از بررسی های کامل پروانه ندید.

    پاسخ
  6. ط. ع

    میخواستم بدونم میشه اسم دندانپزشکی که ازش مورد اخلاقی دیدم رو بگم اینجا.یا آدرس کلینیکش رو بدم.

    پاسخ
  7. سارا

    سلام لطفا به هر کسی که یه مدرک از هر کشور در پیتی دستش میگیره و با مشکل اخلاقی که از هر جا و هر نظام آموزشی فقط به صرف دادن پول مدرک میگیره پروانه ندید .من دندانپزشکی با این شرایط میشناسم که مشکل اخلاقی شدید داره و در تهران پروانه کلینیک داره .این برای نظام پزشکی کشور فاجعه س.تو رو خدا به مردمتون احترام بذارین هر کسی لیاقت نداره که اسم پزشک روش باشه .

    پاسخ
  8. رضا

    سلام خسته نباشید نظام پزشکی کشور .که برخی از پزشکان و دندانپزشکان کشور تو اینستاگرام و تلگرام با گذاشتن عکسهای مستهجن و عکسهایی از خودشون دارن با زنها ودختران بازی میکنند وشما به خودتون ببالید.کسی نیست جلوی این ارازل رو بگیره.؟با کمال تاسف برای نظام پزشکی کل کشور که به چنین ارازلی پروانه مطب داده و میده.

    پاسخ
  9. محمد

    سلام یکسال و نیم پیش به دنونپزشک مراجعه کردم ۲ تا ازدندونهای من کنار هم بدو رو عصب کشی کرد و روکش گذاشت دندو سوم که کنار اینها بدو خا افتاده بود اونم پر کرد بعد از چند روز من احساس کردم دندونام به هم فشار میاره و من نمیتونم نخ دندون رو رد کنم خلاصه چند بار رفت و آمد دکتر روکش رو درآورد داد تراشیدن باز من به مشکل خوردم لثه ام متورم شد رفتم پیش ۲متخصص لثه گفتند مشکلت از لثه نیست روکشها مشکل داره اما ظاهرا دندون زیر روکشم هم به خاطر اینکه روکش کامل ننشسته پوسیده در ضمن دندونپزشکم همون اوایل یه روکشی رو که چند سال قبل کرده بودم و اذیتم نمیکردگفت روکشت خرابه تعویض کن گفتم نمیخوام بیمه نمیده گفت یکی دیگه از دندونات رو مینویسم تآیید بگیر همون روکش هم که تعویض کرده خوب ننشسته من کجا برم و از چی شکایت کنم ممنون

    پاسخ
  10. رسول

    با سلام حدودا سه ماه پیش بچمو بردم دندانپزشکی حامی سلامت دندون بچم شیری بود افتاد لثش سیاه شد من بردم مطب دکتر گفت این کیست الان درستش میکنم.احمق برداشت یه دندون از لثه بچه بیرون کشید الان بعد از سه ماه عکس گرفتیم دیدیم دندون دایم بچه رو کشیده حالا میخوام برم شکایت کنم

    پاسخ
  11. معصومه

    این مواردی که ذکر کردید همه به نفع دندانپزشک بود
    پس بیمار بیچاره که هم مالش رفته هم دندانش خراب شده چی ؟
    یکم انصاف هم خوبه
    اینجور که شما فرمودید آدم بتمرگه سرجاش صداشم در نیاد که هیچکس به دادش نمیرسه

    پاسخ
  12. sara

    سلام دوستان،من امروز دندون عقل نهفتم رو جراحی کردم درمانگاه بقیه الله شیراز،اول که بی حسی رو وحشیانه زد هیچ،دوم برخورد خوبی نداشت و نمیشد ازش سوالی کرد،سوم و از همه مهم تر اومده یه قسمت از لپمو بخیه زده به لثم در صورتی که خودم تو ست دیدم ری ترکتور یا لپ گیر بود(خودم دستیارم)ولی اصلا استفاده نکرد و بعدشم خمیر پانسمان هم نزد؛و حالا نمیتونم دهنمو کامل ببندم چون لپ اون وسط گیره و حسابی درد میکنه

    پاسخ

یادداشت بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>