در مورد درمان‌های دندان‌پزشکی غیر استاندارد قبلی بیمار، چطور برخورد کنیم؟

attracting-patients1

دکتر سید مصطفی محمودی
متخصص آسیب‌شناسی دهان، فک و صورت

در کلاس اخلاق حرفه‌ای رزیدنت‌های دندان‌پزشکی، این موضوع مطرح شد که وقتی بیماری مراجعه می‌کند که قبلا درمانی برایش انجام شده ولی متاسفانه درمان، ناقص است، چه تصمیمی باید بگیریم؟ آیا موضوع «نقص درمان» را به بیمار بگوییم؟

من این‌طور جواب دادم که می‌توانید در نامه‌اى دربسته (که چسب زده شده باشد تا بیمار از محتوایش مطلع نشود!) به دندان‌پزشک قبلی، نقص درمان را مطرح کنید و راه‌حل درمان را هم پیشنهاد دهید. اگر هم بیمار تمایلی به مراجعه به دندان‌پزشک قبلی ندارد، در صورتی که نقص درمان همکارتان را برطرف کنید به حرفه دندان‌پزشکی خدمت کردید. ولی در هر حال، ایراد وارد کردن به درمان همکار در برابر بیمار، اخلاقی نیست.

به نظرم رسید که تعدادی از همکاران موافق این نظر نبودند به همین خاطر به کتاب «راهنمای اخلاق در دندان‌پزشکی» نوشته فدراسیون بین المللی دندان‌پزشکی مراجعه کردم.

در این کتاب یکی از کیس‌های اخلاقی که معرفی شده است مربوط به یک متخصص درمان ریشه است که تازه فعالیت خود را در یک محله با جمعیت متوسط که چهار دندان‌پزشک دارد، شروع کرده است. بعد از سه ماه متوجه می‌شود که بخش عمده بیمارنی که توسط یکی از دندان‌پزشکان ارجاع داده می‌شود تحت درمان‌های بد و ناقص قرار گرفته‌اند. به عنوان یک تازه وارد، علاقه‌ای به انتقاد از همکار خود ندارد و نمی‌خواهد وضعیت را به مقامات بالاتر گزارش کند ولی در این فکر است تا اقدامی جهت بهبود و تصحیح وضعیت انجام دهد.
در این کتاب آمده است که این متخصص درمان ریشه می‌تواند اقدامات ذیل را انجام دهد:
- در قدم اول می‌تواند با آن دندان‌پزشک در این زمینه صحبت کند.
- اگر در قدم اول، موفق نشد می‌تواند مساله را با سایر دندان‌پزشکان در میان بگذارد. آنها ممکن است به کمک هم بتوانند آن دندان‌پزشک را متوجه قصورش نمایند.
- اگر اینها موثر نشد، می‌تواند موضوع را به هیات نظارت دندان‌پزشکی منعکس کند. این متخصص درمان ریشه باید تصمیم بگیرد که آیا بیماران را از درمان‌های زیر استاندارد مطلع کند یا خیر؟

در مورد اینکه بیماران را از درمان‌های زیر استانداردی که قبلا دریافت کرده‌اند، مطلع کنیم یا نه؟ انجمن دندان‌پزشکی آمریکا می‌گوید: «بیماران باید از وضعیت سلامت فعلی دهانشان بدون زیر سوال بردن درمان‌های قبلی در حال حاضر مطلع شوند.»
به نظر می‌رسد که عمل به این توصیه نیازمند مهارت و تدبیر خاصی است.

نتیجه‌گیری:
بیماران باید از وضعیت سلامت فعلی دهانشان بدون زیر سوال بردن درمان‌های قبلی، مطلع شوند.


تگ ها

، ،

یادداشت بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>